Tema 2024:
Spor og sportegn
Elevene kan velge mellom tre ulike oppdrag:
1. Skogen som matfat
Her kan du laste ned oppgaveteksten som PDF-fil
Bokmål
Gå ut i skogen på leting etter vekster som vi kan plukke og bruke som mat eller te. Bruk faktabøker eller digitale oppslagsverk og kontroller at funnene er spiselige. Lag en plakat eller en utstilling som viser hva dere har høstet.
(NB! Å spise eller drikke det dere har samlet inn er ikke en del av oppdraget.)
Nynorsk
Gå ut i skogen og sjå etter vekstar som vi kan plukke og bruke som mat eller te. Bruk faktabøker eller digitale oppslagsverk og finn utom plantane er etande. Lag ein plakat eller ei utstilling som viser kva de har hausta. (NB! Å eta eller drikke det de har samla inn er ikkje ein del av oppgåva.)
Kompetansemål
Norsk
4. trinn
- lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
7. trinn
- orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
Naturfag
2. trinn
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
4. trinn
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
7. trinn
- skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
Mat og helse
4. trinn
- utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid
7. trinn
- utforske og presentere tradisjonelle norske og samiske metodar for å konservere mat på og kunne fortelje om råvarene som blir konserverte
Kilder:
Sopp og nyttevekstforbundet
Nyttevekster | Norges sopp- og nyttevekstforbund (soppognyttevekster.no)
Lære med skogen, naturens spiskammer
BILDEGALLERI: Skogens spisskammer – Lære med Skogen (laeremedskogen.no)
2. Allemannsretten
Her kan du laste ned oppgaveteksten som PDF-fil
Bokmål
Lag en tidslinje som viser nedbrytningstiden for søppel. Bruk gjerne en planke eller en rull med gråpapir. Besøk nærskogen og let etter søppel fra oss mennesker. Legg søppelet på tidslinja. Lag en regel for bruk av nærskogen som skal bidra til å holde nærskogen fri for søppel. Skriv den øverst på tidslinja.
Nynorsk
Lag ei tidslinje som viser tida det tek å bryta ned søppel i naturen. Bruk gjerne ein planke eller ein rull med gråpapir. Besøk nærskogen og leit etter søppel frå oss menneske. Legg søppelet på tidslinja. Lag ein regel for bruk av nærskogen som skal bidra til å halde den fri for søppel. Skriv den øvst på tidslinja.
Kompetansemål
Kroppsøving
2. trinn
- utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktivitetar til ulike årstider
- leike og vere med saman med andre i aktivitet i varierte bevegelsesmiljø
4. trinn
- utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet
- øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
7, trinn
- bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
- gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
Naturfag
2. trinn
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
- samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
4. trinn
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
Kilder:
Norsk friluftsliv – Allemannsretten – Norsk Friluftsliv
Så lenge blir søppel liggende i naturen – Norsk Friluftsliv
3. Land Art i nærskogen
Her kan du laste ned oppgaveteksten som PDF-fil
Bokmål
Besøk nærområdet og gå på leting etter blomster, pinner, steiner, kongler og andre naturmaterialer. Bruk materialene dere har funnet og lag et bilde med temaet: Edderkopper i skogen.
Nynorsk
Besøk nærområdet og gå på leiting etter blomar, pinnar, steinar, kongler og andre naturmateriale. Bruk materiala de har funne og lag eit bilete med temaet: Edderkoppar i skogen.
Kompetansemål
Kunst og håndverk
2. trinn
- undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer
- eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast
- vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling
4. trinn
- gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter
7. trinn
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Naturfag
2. trinn
- utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
4. trinn
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
7. trinn
- gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
Matematikk
2. trinn
- kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster
Kilde:
Lære med skogen: Naturens mangfold – Lære med Skogen (laeremedskogen.no)
Kryssord (valgfritt)
Ledig tid? Vi har laget et kryssord basert på filmen som klassen kan løse hvis dere ønsker. Dette er helt valgfritt og ikke en del av oppdraget.
NB! Skal ikke leveres inn.
Klikk her for nedlastbar PDF-fil av kryssordet
Om arrangørene:
Arrangør er Skogselskapet i samarbeid med Skogkurs, som har lang erfaring med å lage oppgaver og skoleskogdager for grunnskolen.
Har du spørsmål, kontakt oss på kongle@skogselskapet.no
Kong(l)e for en dag er sponset av Sparebankstiftelsen DNB, og er gratis for skolene å delta på. Sparebankstiftelsen DNB støtter både lokale tiltak og nasjonale initiativer i Norge. Siden 2002 har vi bidratt med over 10 milliarder kroner til allmennyttige formål.
Premien er sponset av Høyt og Lavt klatreparker og Brusletto.