Oppdrag 1: Her bor mini-Kong(l)en

Gjennom filmen har vi blitt kjent med Skogens Kong(l)e (Håvard Lilleheie)
som undres og undersøker hvordan et tre virker. Tenk dere følgende:

Mini-Kong(l)en har kommet på besøk til skogen deres like ved skolen. Dere ser ham ikke, for han er bare noen centimeter høy. Han sitter oppå ei grein, slår ut med armene og sier:
– Denne skogen vil jeg passe på en stund!
Han har bare et problem. Mini-Kong(l)en har ikke noe sted å bo. Dere må ut og hjelpe ham!

Gå ut i skogen og let etter et fint sted hvor mini-Kong(l)en kan bosette seg. Bruk blader, pinner, kongler og andre materialer dere finner og lag en bolig til han. Mini-Kongl(e)n trenger et hus og ønsker seg en hage hvor han kan leke og slappe av.

Klikk her for utskriftsvennlig PDF-fil av Oppdragene

Kompetansemål

Norsk

  1. trinn
  • uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
  1. trinn
  • utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk

Naturfag

  1. trinn
  • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer
    og stoffer og sortere etter egenskaper
  1. trinn
  • designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon Kunst og håndverk

Kunst og håndverk

  1. trinn
  • planlegge og konstruere i naturmaterialer etter inspirasjon fra samisk og lokal byggeskikk
  1. trinn
  • gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter
  1. trinn
  • bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner

Ressurser:

Naturens mangfold – Lære med Skogen

Oppdrag 2: Trærnes bladformer

I Norge vokser det rundt 30 ulike treslag. Besøk nærskogen/parken og se på alle trærn som lever der. Bruk bladkartet og se om du finner trær med de ulike formene på bladene.

  • Sorter alle bladene som klassen har samlet etter formen på bladene.
  • Finn antallet av blader med samme form.
  • Regn ut andelen av blader med samme form i brøk eller prosent.
  • Lag statistikk som viser resultatene i antall (f.eks. søylediagram) og i andel (f.eks. kakediagram).
  • Finn også ut hvilke arter bladene er hentet fra.
  • Lag til slutt en plakat eller lignende som viser resultatet av arbeidet, gjerne med en kreativ vri.

Kompetansemål

Matematikk

  1. trinn
  • ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenlikne dem og reflektere over om de kan ordnes på flere måter
  • utforske, tegne og beskrive geometriske figurer fra sitt eget nærmiljø og argumentere for måter å sortere dem på etter egenskaper
  1. trinn
  • lage regneuttrykk til praktiske situasjoner og finne praktiske situasjoner som passer til oppgitte regneuttrykk
  1. trinn
  • representere brøker på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
  1. trinn
  • logge, sortere, presentere og lese data i tabeller og diagrammer og begrunne valget av framstilling
  • representere og bruke brøk, desimaltall og prosent på ulike måter og utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene

Naturfag

  1. trinn
  • presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
  • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
  1. trinn
  • bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn Kunst og håndverk

Kunst og håndverk

  1. trinn
  • vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling
  1. trinn
  • formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling

Ressurser:

Treslag – Lære med Skogen

PLAKATER: Trær i Norge – Lære med Skogen

Tegninger og skjemaer til bruk i undervisningen – Lære med Skogen

Oppdrag 3: Treet forteller

Besøk nærskogen eller en park. Finn et tre som du synes er spennende eller fint å se på. Gå en runde i området rundt treet og let etter spor av menneskers ferdsel.

  • Tenk deg at dette treet og de nærmeste trærne rundt, får fortellerstemme. De snakker sammen om en hendelse som de har opplevd med mennesker og friluftsliv.
  • Tegn eller ta et bilde av trærne.
  • Skriv fortellingen og sett den inn i snakkeboble(r) på tegningen (eller fotografiet).
  • Presenter bildet og fortellingen for de andre i klassen og gjennomfør en avstemming
    på hvilken historie som skal representere klassen.

Kompetansemål

Norsk

  1. trinn
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
  • skrive tekster for hånd og med tastatur
  • bruke store og små bokstaver, punktum, spørsmålstegn og utropstegn i tekster og samtale om egne og andres tekster
  • lage tekster som kombinerer skrift med bilder
  1. trinn
  • beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
  1. trinn
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på
    tastatur
  • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og
    skriftlige sjangre og for ulike formål
  • skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
  • leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster

Kunst og håndverk

  1. trinn
  • studere form gjennom å tegne, male og fotografere
  1. trinn
  • tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv

Ressurser:

Skog på timeplanen | Treets dagbok

Treslag – Lære med Skogen

Ledig tid? Vi har laget en quiz basert på filmen som klassen kan løse hvis dere ønsker. Dette er helt valgfritt og ikke en del av oppdraget.
NB! Skal ikke leveres inn.

Klikk her for nedlastbar PDF-fil av Quizen

Om arrangørene:

Arrangør er Skogselskapet i samarbeid med Skogkurs, som har lang erfaring med å lage oppgaver og skoleskogdager for grunnskolen.

Har du spørsmål, kontakt oss på kongle@skogselskapet.no

Kong(l)e for en dag er sponset av Sparebankstiftelsen DNB, og er gratis for skolene å delta på. Sparebankstiftelsen DNB støtter både lokale tiltak og nasjonale initiativer i Norge. Siden 2002 har vi bidratt med over 10 milliarder kroner til allmennyttige formål.

Premien er sponset av Høyt og Lavt klatreparker og Brusletto.